23-10-2022 - Als onderdeel van de afname van de nieuwe locomotieven uit de serie 3700 werd er op 13 oktober voor het eerst proefgereden met loc NS3744. Samen met Charles Ball en zijn zoon Luca (de derde generatie!) werd de loc rustig en met zeer veel zorg en aandacht onder stoom gebracht. Allerlei details van de werking en smering van de loc werden grondig besproken en uitgeprobeerd. Even voor elf uur was het zo ver; Ronald reed de eerste meters op Nienoords grond met loc NS3744! 

View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=4#sigProId64961e4727
En wat een prachtige machine is dit geworden! De details waarmee deze loc gebouwd is, in de kleur en uitvoering zoals deze in 1932 op de baan reed is werkelijk indrukwekkend. De originele NS3744 werd in 1911 gebouwd door Werkspoor en kwam toen in dienst onder nummer SS738. Alle modificaties die in de periode 1911-1932 in het origineel zijn doorgevoerd zijn ook te zien in dit replica op schaal 1:5,5. De komende tijd zullen beide locs meer proefritten gaan rijden op ons spoor.

Wil je meer weten over de details van deze prachtige locomotieven, lees dan de artikelen over de tenderbellen, stoomfluiten en de locomotieflantaans nog eens.

23-10-2022 - Op 11 oktober werd en een lang verwacht cadeautje bezorgd bij Nienoord Spoorwegen. De nieuwe locomotieven uit de serie 3700 waar een paar jaar aan gewerkt is in Zwitserland! Aan het begin van de middag arriveerde het transport bij de rolpoort van station Zuid. De vracht werd met veel zorg uitgeladen met behulp van het nieuwe heftafel en voorzichtig over het spoor naar Nienoord Centraal vervoerd. Daar kregen de vrijwilligers van Nienoord Spoorwegen aan het begin van de avond de locs voor het eerst in vol ornaat te zien! Wat een feest!!

View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=4#sigProId54e09655d1
Wil je meer weten over de bouw van deze prachtige locomotieven, lees dan vooral de serie artikelen elders op deze website.

De Rabo Clubsupport actie heeft een bedrag van € 422,51 opgebracht voor Nienoord Spoorwegen. Met deze bijdrage kunnen we de rouwbrief op het rangeerterrein voor de wagenloods gaan maken. Iedereen die gestemd heeft op dit doel wordt heel hartelijk bedankt! Dankzij deze bijdrage kunnen we weer iets moois toevoegen aan ons museum!

18-09-2023 - Het einde van het seizoen 2023 komt in zicht maar helaas konden we dit jaar niet zonder grote reparatie het seizoen voltooien. Door een technisch probleem was er vorige week zondag schade ontstaan aan het loopwerk van Loc 99 211. Na kort onderzoek bleek dat 3 van de 6 drijfwielen los op hun as zaten. Om iets te laten zien van het werk als vrijwilliger bij Nienoord Spoorwegen hierbij een verslag van de reparatie!

View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=4#sigProId4be41006d8
Woensdagavond hebben we uitgebreider onderzoek gedaan naar de aard en oorzaak van het defect, en daarbij meteen besloten om een noodreparatie uit te voeren aan de wielen en assen. Om dat te doen moest er veel gedemonteerd worden. Het remwerk, de drijf- en koppelstangen en allerlei bijbehorende aansluitingen moesten volledig afgenomen worden om de wielen met hun assen te kunnen demonteren. Aangezien dit de eerste keer is dat we deze loc zelf zo 'diepgaand' onderhanden namen was dit natuurlijk erg spannend! Na de demontage konden de wielen weer goed op de assen gefixeerd worden.

Tijdens de dienst van afgelopen zondag hebben we alles weer gemonteerd, en na een halve dag bouten en lijmen zat de loc om drie uur weer in elkaar. Toen kwam het moment om proef te draaien, maar tot ieders grote verbazing reed de lok in de vooruit achteruit en omgekeerd! De oorzaak was dat de as waar de krukpennen in zitten verkeerd om onder de loc zat. We hebben toen besloten om de hele loc meteen maar weer uit elkaar te schroeven om de as om te keren. Dit keer hebben we alles kunnen demonteren en weer in elkaar gezet in drie uur tijd. Oefening baart kunst zegt men! Om zes uur konden we weer testen en dit keer ging hij wel vooruit, waardoor de loc weer op de baan gezet kon worden en volgende week weer voor de dienst ingezet kan worden.

Na het seizoen gaan we ons beraden op een oplossing die dit probleem voor de toekomst voorkomt!

Naar boven