08-05-2023 - De schilderwerkzaamheden aan onze 3700-en zijn in volle gang. De geschilderde onderdelen kunnen daarna definitief gemonteerd worden. Afgelopen week zijn van beide machines de ketels definitief op het frame gezet, zodat ze nu weer wat op een locomotief beginnen te lijken. We weten nog niet wanneer de SS793 en de NS3744 werkelijk klaar zijn, maar het project vordert gestaag.

De werkzaamheden aan de NS3744 vorderen gestaag!De werkzaamheden aan de NS3744 vorderen gestaag!

Tenderbel, replica voor de serie 3700Tenderbel, replica voor de serie 3700Eén van de vele details van de nieuwe locs uit de serie 3700 die voor Nienoord Spoorwegen worden gebouwd zijn de zgn. tenderbellen. Tot 1934 werden de stoomlocomotieven op de hoofd- en lokaalspoorwegen veelal uitgerust met een zo’n tenderbel. Deze bel die doorgaans op de tender werd geplaatst maakte het mogelijk om vanuit de trein waarschuwingssignalen te geven aan de machinist. Aan de bel was een koord: ‘de tenderlijn’ bevestigd, en wanneer er aan het koord getrokken werd ging de bel op de locomotief af. In het geval een trein één of meerdere voertuigen verloor, werd er vanzelfsprekend ook aan de tenderlijn getrokken, totdat deze uiteindelijk brak. Ook in dat geval ging de bel dus af.

Voor de tenderbellen van de SS793 en de NS3744 waren helaas geen tekeningen beschikbaar. Daarom is er uitgebreid studie gemaakt van het exemplaar dat nog aanwezig is in het spoorwegmuseum. Het resultaat was een tweetal tenderbellen in de schaal 1:5,5 die nog werken ook. 

In een separaat artikel over “Tenderbellen en varkensstaartjes” wordt wat uitgebreider ingegaan op de tenderbel.

Er is de afgelopen winter weer een hoop gebeurd bij het spoor. De spoorbaan en het materieel hebben hebben net als ieder jaar de nodige aandacht gekregen zodat alles weer klaar staat voor het komende rijseizoen.

Loc 99 211, de vaste locomotief voor de parkroute, heeft een revisie gehad en heeft onder andere nieuwe wielen, assen en lagers gekregen. Ook zijn de voedingspompen gereviseerd en heeft de stuurwagen een loopwerkrevisie ondergaan. Loc 2 heeft een nieuwe bogie gekregen en op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan het vervangen van de rookkast.

Daarnaast is er weer flink gebouwd aan het spoor. Zo is het grondwerk gedaan voor de spooraansluiting tussen de toekomstige Ringloods en de hoofdbaan. Daarbij is ook een emplacement voorbereid waar in de toekomst een schaalmodel van een kolenpark moet komen te staan. Verder is de fundering voor de ringloods gestort waar we in een later stadium op verder kunnen bouwen. Ook is er een fundatie gemaakt voor een nieuwe asput.
Op station Nienoord Zuid is de heftafel voor de nieuwe laad- en losvoorziening is geplaatst en is het toeleidende spoor op hoogte gebracht.  Verder zijn de stootblokken bij de draaischijf gemaakt en geplaatst. Dit zijn schaalmodellen van de stootblokken zoals die tot ca. 1930 door de NS (en daarvoor door de Staatsspoorwegen, een voorloper van de NS) werden gebruikt.
Bij station Meulenhorn is het omliggende terrein op de schop gegaan en is de omgeving getransformeerd tot een fraai aangelegd gebied. Ook is er een wandelpad gerealiseerd om vanaf het station naar het toekomstige Natuur Educatiecentrum te kunnen lopen.

Er zijn weer heel veel spoorsecties en wissels gelast ten behoeve van het noordelijke deel van de Parkroute en het emplacement voor Wagenloods Noord. Daarnaast is er gewerkt aan het beveiligingssysteem van het seinwezen en loopt er een project om elke loc een digitale snelheidsmeter en km-teller te kunnen geven. Voorlopig is dit vooral bedoeld voor het 10¼" materieel.

Ondertussen is het werk aan de nieuwe 3700-en gestaag doorgegaan en zijn er 22 fraaie draaistellen gebouwd voor de toekomstige 10¼" rijtuigen. Dit betreffen gedetailleerde schaalmodellen van de Pruissische draaistellen de de Staatsspoorwegen voeger standaard gebruikten

Naast al dit werk is er heel veel groenonderhoud, schilder- en opruimwerk gedaan. Onderstaande greep uit de verzameling foto's doet al dit werk geen recht, maar het laat toch een beetje van de diversiteit aan werkzaamheden zien die we met veel inzet en saamhorigheid voor elkaar gekregen hebben!

View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=8#sigProIdd1cd6b1053

31-10-2022 - Seizoen 2022 zit er weer op. Op zondag 30 oktober hebben we het rijseizoen afgesloten met de laatste stoomdienst van het jaar. Het was prachtig nazomerweer en op het perron was het gezellig druk. Vanaf 14:30 was er zoveel belangstelling voor de trein naar station zuid dat we op die route een 2e trein hebben ingezet. Zodoende kon er een kwartiers-dienst gereden worden tussen station Nienoord Centraal en Nienoord Zuid. De normale dienstregeling werd als altijd gereden met loc 99 211 en de 6 blauwe rijtuigen. De andere trein bestond uit Loc 1 en Loc 2 in voorspan met daarachter eveneens 6 rijtuigen die ondanks een grote capaciteit van 34 zitplaatsen ook de hele middag vol bezet was. Het was weer een heel spectakel!

We kijken terug op een mooi seizoen. De week voor hemelvaart hebben we de Parkroute-Zuid officieel in gebruik kunnen nemen, en zijn we daar met de reguliere treindienst begonnen. Gaandeweg het seizoen kwam bij iedereen de routine er goed in te zitten, en de dienstuitvoering verliep vrijwel vlekkeloos. Ook werd er op sommige dagen al wat proefgereden op het eerste deel van de noordtak, over de nieuwe spoorbrug die we vorig najaar hebben gerealiseerd. Dit vooralsnog zonder passagiers. Uiteraard bleef het spoorbedrijf op het oude rondje onveranderd populair bij de bezoekers en werd ook daar weer heel wat gereden.

Van de zomer werden we verrast met het winnen van de leefbaarheidsprijs van de gemeente Westerkwartier, een mooie blijk van waardering voor al 55 jaar onafgebroken inzet van de vele vrijwilligers die het hart zijn van Nienoord Spoorwegen. Ook mochten we weer de nodige subsidies en donaties ontvangen die ons helpen om onze bouwprojecten voort te zetten.

Nu voor ons het winterseizoen weer begonnen is gaan we naar harte lust aan de slag met het onderhoud van spoorbaan en materieel. Ondertussen wordt er hard doorgebouwd aan zowel de spoorbaan als aan het nieuwe materieel dat in de toekomst op de parkroute zal gaan rijden.

Wij bedanken alle reizigers van het afgelopen jaar voor hun bezoek, en verheugen ons erop ze volgend jaar weer te mogen verwelkomen bij een nog mooier Nienoord Spoorwegen.

Naar boven