Met de locomotieven SS793 en de NS3744 beschikt Nienoord Spoorwegen binnenkort over een 2-tal nauwkeurige replica’s van stoomlocomotieven die vroeger belangrijke treinen op het Nederlandse spoorwegnet trokken. In de loop van seizoen 2024 zullen deze locomotieven ingezet gaan worden op onze parkroute. Voorlopig zullen zij treinen trekken die bestaan uit de bestaande personenrijtuigen van Nienoord Spoorwegen.
De volgende stap is om rijtuigen te bouwen die historisch gezien passen bij de locomotieven. Voor de SS793, die gebouwd is in de toestand van 1920 is een trein voorzien bestaande uit rijtuigen die in 1920 daadwerkelijk achter deze loc dienst deden. Loc 3744 is weliswaar oorspronkelijk gebouwd in 1911, maar rijd bij ons in de toestand waarin deze in 1932 bij de NS dienst deed. Ook daar moet in de toekomst een passende trein uit 1932 achter komen.
De locomotieven van de serie SS700/NS3700 waren talrijk en reden dus met allerlei rijtuigen door Nederland, maar om tot historisch kloppende treinsamenstellingen te komen is het zaak om uit te gaan van een bestaande trein. In beide gevallen hebben we ervoor gekozen om de trein van de Randstad naar Groningen als uitgangspunt te nemen. In een separaat artikel geven we een historische verantwoording van de beoogde treinsamenstellingen.
08-05-2023 - De schilderwerkzaamheden aan onze 3700-en zijn in volle gang. De geschilderde onderdelen kunnen daarna definitief gemonteerd worden. Afgelopen week zijn van beide machines de ketels definitief op het frame gezet, zodat ze nu weer wat op een locomotief beginnen te lijken. We weten nog niet wanneer de SS793 en de NS3744 werkelijk klaar zijn, maar het project vordert gestaag.
Eén van de vele details van de nieuwe locs uit de serie 3700 die voor Nienoord Spoorwegen worden gebouwd zijn de zgn. tenderbellen. Tot 1934 werden de stoomlocomotieven op de hoofd- en lokaalspoorwegen veelal uitgerust met een zo’n tenderbel. Deze bel die doorgaans op de tender werd geplaatst maakte het mogelijk om vanuit de trein waarschuwingssignalen te geven aan de machinist. Aan de bel was een koord: ‘de tenderlijn’ bevestigd, en wanneer er aan het koord getrokken werd ging de bel op de locomotief af. In het geval een trein één of meerdere voertuigen verloor, werd er vanzelfsprekend ook aan de tenderlijn getrokken, totdat deze uiteindelijk brak. Ook in dat geval ging de bel dus af.
Voor de tenderbellen van de SS793 en de NS3744 waren helaas geen tekeningen beschikbaar. Daarom is er uitgebreid studie gemaakt van het exemplaar dat nog aanwezig is in het spoorwegmuseum. Het resultaat was een tweetal tenderbellen in de schaal 1:5,5 die nog werken ook.
In een separaat artikel over “Tenderbellen en varkensstaartjes” wordt wat uitgebreider ingegaan op de tenderbel.
Er is de afgelopen winter weer een hoop gebeurd bij het spoor. De spoorbaan en het materieel hebben hebben net als ieder jaar de nodige aandacht gekregen zodat alles weer klaar staat voor het komende rijseizoen.
Loc 99 211, de vaste locomotief voor de parkroute, heeft een revisie gehad en heeft onder andere nieuwe wielen, assen en lagers gekregen. Ook zijn de voedingspompen gereviseerd en heeft de stuurwagen een loopwerkrevisie ondergaan. Loc 2 heeft een nieuwe bogie gekregen en op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan het vervangen van de rookkast.
Daarnaast is er weer flink gebouwd aan het spoor. Zo is het grondwerk gedaan voor de spooraansluiting tussen de toekomstige Ringloods en de hoofdbaan. Daarbij is ook een emplacement voorbereid waar in de toekomst een schaalmodel van een kolenpark moet komen te staan. Verder is de fundering voor de ringloods gestort waar we in een later stadium op verder kunnen bouwen. Ook is er een fundatie gemaakt voor een nieuwe asput.
Op station Nienoord Zuid is de heftafel voor de nieuwe laad- en losvoorziening is geplaatst en is het toeleidende spoor op hoogte gebracht. Verder zijn de stootblokken bij de draaischijf gemaakt en geplaatst. Dit zijn schaalmodellen van de stootblokken zoals die tot ca. 1930 door de NS (en daarvoor door de Staatsspoorwegen, een voorloper van de NS) werden gebruikt.
Bij station Meulenhorn is het omliggende terrein op de schop gegaan en is de omgeving getransformeerd tot een fraai aangelegd gebied. Ook is er een wandelpad gerealiseerd om vanaf het station naar het toekomstige Natuur Educatiecentrum te kunnen lopen.
Er zijn weer heel veel spoorsecties en wissels gelast ten behoeve van het noordelijke deel van de Parkroute en het emplacement voor Wagenloods Noord. Daarnaast is er gewerkt aan het beveiligingssysteem van het seinwezen en loopt er een project om elke loc een digitale snelheidsmeter en km-teller te kunnen geven. Voorlopig is dit vooral bedoeld voor het 10¼" materieel.
Ondertussen is het werk aan de nieuwe 3700-en gestaag doorgegaan en zijn er 22 fraaie draaistellen gebouwd voor de toekomstige 10¼" rijtuigen. Dit betreffen gedetailleerde schaalmodellen van de Pruissische draaistellen de de Staatsspoorwegen voeger standaard gebruikten
Naast al dit werk is er heel veel groenonderhoud, schilder- en opruimwerk gedaan. Onderstaande greep uit de verzameling foto's doet al dit werk geen recht, maar het laat toch een beetje van de diversiteit aan werkzaamheden zien die we met veel inzet en saamhorigheid voor elkaar gekregen hebben!
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=8#sigProIdd1cd6b1053