11-10-2021 - Alex heeft een update geschreven van zijn werk aan Loc NS 7727. Maandenlang heeft hij achter de freesbank gestaan om de 6 wielen voor zijn nieuwe loc te maken. Uit blokken van elk ruim 8 kilo C45 staal toverde hij door draaien, frezen, kotteren en wat al niet meer de prachtige drijf- en koppelwielen van elk ongeveer 2 kilo tevoorschijn! Ondertussen staat er een frame wat op de vering na een rondje over de baan zou kunnen rollen!

Is het niet prachtig om te lezen met wat voor vakmanschap de locs die rond rijden op Nienoord's Spoorwegen gemaakt worden?

5-10-2021 Er is vandaag een fantastische stap gezet naar de toekomst van Nienoord Spoorwegen! Vanmorgen is over de vijver van Familiepark Nienoord een prachtige spoorbrug geplaatst. Onze vrijwilligers liepen terecht trots als een pauw rond! De brug is een mooie blikvanger als je het park binnen komt. Er moet nog heel wat werk verricht worden, en honderden meter spoor gelast worden, maar op termijn maakt deze brug een treinrit over 1600 meter spoor mogelijk van Station Nienoord Zuid helemaal naar het nieuwe Natuur Educatie Centrum bij Station Meulenhorn!

View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=20#sigProId6910725353

Van 4 tot en met 25 oktober kunt u op ons stemmen tijdens de Rabobank Clubsupport actie!

De afgelopen jaren is er door de vrijwilligers van Nienoord Spoorwegen hard gewerkt aan een spoorbaan naar de parkeerplaats van het landgoed Nienoord. Op het eindpunt is een station met draaischijf gebouwd. Onderdeel van het station is een laad- en losvoorziening.

View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/nieuws?start=20#sigProId381359e1b4
Meerdere keren per jaar komen er gasten met hun model stoomlocomotieven naar de spoorbaan op Nienoord. Ze komen er rijden en laten hun modellen aan de bezoekers zien. Een extra stukje historie en cultureel erfgoed is er zo zichtbaar voor het publiek op het landgoed. Voor het laden en lossen van de locomotieven is een goede voorziening bedacht, maar deze is nog niet helemaal af. Er is door de vrijwilligers al wel een betonnen bak gebouwd waarin een rolbrug met heftafel moet komen. Ook in de heftafel is al voorzien. We zijn echter nog op zoek naar de financiële middelen om de materialen voor de rolbrug aan te schaffen zodat we ook dit stukje kunnen afbouwen.

Leden van Rabobank Noordenveld West Groningen kunnen ons hiermee helpen door op ons te stemmen tijdens de Rabobank Clubsupport Actie. Alvast hartelijk dank voor uw steun! U kunt ook donateur worden van onze stichting en ons zo financieel helpen. Kijk daarvoor op de website van de Stichting Nienoord Spoorwegen Materieel - (snsm.nl)

23-07-2021 - Nu een steeds groter traject op Nienoord ook met 10¼- Inch berijdbaar is, wordt het dus ook mogelijk om straks met grotere stoomlocomotieven te gaan rijden. Op dit moment beschikken we daar nog niet over. Wel zijn er 2 particuliere loc’s in aanbouw: een Pruisische P8 en een model van een NS4000. Om in de toekomst de reguliere diensten te kunnen rijden wil Nienoord Spoorwegen ook zelf over dergelijke machines kunnen beschikken.

Nienoord Spoorwegen streeft ernaar haar bezoekers een representatief beeld te laten zien van het (Nederlandse) hoofdspoorwegbedrijf uit de vorige eeuw. Een van de meest beeldbepalende locomotiefseries die Nederland gekend heeft is de serie NS3700. Deze locomotieven, waarvan de eerste in 1910 door de staatsspoorwegen (voorloper van de NS) in dienst werd gesteld en de laatste pas 48 jaar later uit dienst ging passen bij uitstek in het toekomstbeeld van Nienoord Spoorwegen.

Om die reden is er opdracht gegeven aan de Zwitserse firma Balson ag om 2 modellen van dit locomotieftype te bouwen in de schaal 1:5,5. Eén exemplaar zal geleverd worden in de appelgroene uitvoering zoals het origineel in 1920 bij de staatspoorwegen in dienst is gekomen. Deze loc krijgt het nummer SS 793. De andere machine komt in een (Standgroene) 1932 uitvoering op de baan als NS 3744. Uitgangspunt is dat het goed gelijkende en gedetailleerde schaalmodellen (replica's) moeten worden. Tegelijkertijd worden ze zeer robuust en toekomst vast gebouwd. Zo krijgen alle lagers vetsmering. Met een lengte over de buffers van 3360mm en een massa van ruim 700Kg worden het forse locomotieven.

Modellen van de NS 3744 (Standgroen) en de SS 793 (Appelgroen)Modellen van de NS 3744 (Standgroen) en de SS 793 (Appelgroen)

Als alles gaat zoals gepland zullen de nieuwe locomotieven eind 2023 geleverd worden.

Naar boven