Toekomstplannen
We hebben binnen Nienoord Spoorwegen een aantal mooie plannen voor de toekomst. Na de aanleg van de Zuidtak van de Parkroute met het geheel nieuwe station Nienoord Zuid, staan er voor de nabije toekomst al weer nieuwe plannen en werkzaamheden op stapel. We zijn er trots op dat we daar hier al een beetje van kunnen laten zien.
Noordtak en Station Meulenhorn
Na de aanleg van de Zuidtak en de plaatsing van de Parkbrug zal de komende tijd de Noordtak van de Parkroute gerealiseerd worden. Deze uitbreiding van de traject zal de bezoeker naar Station Meulenhorn voeren, nabij het Natuur Educatie Centrum dat achterin het park gerealiseerd gaat worden.
Ringloods
Momenteel worden de locomotieven voornamelijk gestald in het oude stationsgebouw, een niet geïsoleerd houten gebouwtje uit 1972 dat in een erg slechte toestand verkeert. Er te weinig ruimte, het energieverbruik is hoog en de locomotieven die binnen staan zijn voor de bezoekers onzichtbaar.
-
Schets van de nieuwe ringloods Schets van de nieuwe ringloods
-
Voorbeeld van een ringloods Voorbeeld van een ringloods
-
Interieur van een ringloods Interieur van een ringloods
https://nienoordspoorwegen.nl/over-ons/toekomst#sigProId5c38c4e138
Van buiten wordt het gebouw zoveel mogelijk in de schaal 1:5,5 gebouwd waardoor het qua verhoudingen past bij in het gehele miniatuur spoorwegbedrijf. De verlaagde vloer maakt dat er desondanks een comfortabele stahoogte ontstaat. Er is voorzien in een toegang die ook geschikt is voor minder validen.
Educatie
Binnen zal educatie een prominente plaats krijgen. De grote maatschappelijke betekenis van spoorwegen in het verleden, de actuele ontwikkelingen van het hedendaagse spoorwegbedrijf maar ook de werking van bijvoorbeeld een stoomlocomotief kan juist hier op een goede manier gepresenteerd worden. Ook ontstaat hier een prachtige mogelijkheid om de bezoeker en de medewerkers met elkaar in contact te brengen en zo de bezoeker bijvoorbeeld deelgenoot te maken van het opstoken of onderhouden van de locomotieven.
Duurzaamheid
Doordat het gebouw deels in de grond verzonken wordt maar ook doormiddel van tal van innovatieve oplossingen zal het gebouw aan relatief hoge standaarden van duurzaam bouwen voldoen. Zo is voorzien in een excellente isolatie, lage temperatuursverwarming en wordt overwogen het geheel te verwarmen doormiddel van hydrothermie, gebruikmakend van het water in de belendende vijver. Zoveel als mogelijk worden de normen en principes van passief bouwen gecombineerd met authentieke uitstraling.
Nieuwe Locomotieven
Nu we op Nienoord druk bezig zijn met het aanleggen van nieuwe sporen waarin ook de 10¼ inch spoorbreedte ligt, en naarmate we meer baanlengte krijgen, ontstaat de behoefte (en de mogelijkheid) om meer passagiers over langere afstanden te gaan vervoeren. Daarbij past de introductie van nieuwe grotere en robuustere locs. Daar geven we invulling aan met bouw van de SS793 en de NS3744. Met de bouw van deze replica’s in de schaal 1:5,5 beogen we meteen ook een (cultuurhistorisch gezien) relevante aanvulling te realiseren op de nationale collectie historische railvoertuigen. De beide locomotieven worden zo exact mogelijk nagebouwd, op basis van originele tekeningen en uitgebreid historisch onderzoek.