19-05-2022 - Vandaag zijn er weer foto's van de bouw van de SS793 en de NS3744 toegevoegd aan de website. Nadat de cilinders en andere drijfwerkonderdelen begin mei gereed waren is er hard gewerkt om van één van de locomotieven het drijfwerk in elkaar te zetten. Doel daarvan was om de machine op perslucht te laten lopen, en zeker te stellen dat alles daadwerkelijk functioneert zoals bedoeld. Gisteren, 18 mei, was het dan zover, de lucht kon erop! Het resultaat was zeer tevredenstellend, de machine loopt voortreffelijk. Hieronder enige foto's die laten zien hoe de loc er bij stond tijdens het proefdraaien. Nu we weten dat er geen fouten in het ontwerp van de aandrijving geslopen zijn, gaat alles weer uit elkaar zodat het frame naar de spuiter kan.
07-05-2022 - Wie de laatste dagen op Nienoord is geweest heeft ze vast al zien rijden; onze nieuwe rijtuigen in de 400-serie! De bovenbouw van deze wagens is geïnspireerd op de bekende ICR-rijtuigen van de NS. Nu de afstand maatregelen niet meer gelden hebben we ze eindelijk in gebruik kunnen nemen. Op drukke dagen worden ze achter de standaard diensttrein gehangen waarmee de capaciteit van deze trein bijna verdubbeld! Onze passagiers blijken ze meteen te herkennen als "NS rijtuigen" en lijken de wagens te prefereren boven de bestaande wagens. Dat kan mede verklaard worden door het zitcomfort en instapgemak. In plaats van de gebruikelijke opstelling met smalle bankjes is gekozen voor een in de herkenbare oranje kleur beklede bank in de lengterichting. Daardoor neemt het aantal zitplaatsen 'per meter' ook fors toe, zeker wanneer er kinderen worden vervoerd. Kom eerdaags eens een treinrit maken?
23-2-2022 - Bij de bouw van de replica's van de SS793 en de NS3744 komen kleine maar opvallende details aan het licht. Bijvoorbeeld bij de plaatsing van de stoomfluit op het machinistenhuis. Oorspronkelijk was de stoomfluit van de NS 3700 op het dak van het machinistenhuis geplaatst. Bovenop de vuurkist in het machinistenhuis was daartoe een stoomaansluiting aangebracht. Daarop was de fluitafsluiter gemonteerd waarna de stoom via een verticale leiding door het dak naar de fluit geleid werd.
![]() | ![]() |
Op 9 september 1926 echter ontspoorde loc 3719 bij De Vink. Daarbij brak de stoomleiding van de fluit af in het machinistenhuis waardoor dit vol met stoom geblazen werd. Het gevolg daarvan was dat het machinepersoneel bestaande uit een tractieopzichter en een leerling-machinist om het leven kwamen. Dit is de aanleiding geweest voor een constructiewijziging waarbij het leidingwerk werd aangepast en de fluit vóór het machinistenhuis geplaatst werd. Om die reden krijgt onze loc SS793 (uitvoering 1920) een dummy fluit op het dak en NS3744 (uitvoering 1932) ervoor.
De toon die een stoomfluit voortbrengt is overigens afhankelijk van de lengte ervan. Een fluit op schaal geeft een veel hogere toon dan het origineel. Dit is één van de punten waar we dus een concessie moeten doen bij de bouw van deze replica's. De fluiten op beide locomotieven worden als dummy (dus niet werkend) op de originele plaats gemonteerd. Een werkende fluit van groter formaat wordt op een andere plek ingebouwd waarbij getracht wordt om de dimensies van de echte fluit, en dus de toonhoogte, zoveel als mogelijk aan te houden. Meer van dergelijke informatie is te vinden op de pagina over de historische verantwoording van project '3700'.
11-2-2022 - Nienoord Spoorwegen is op zoek naar nieuwe conducteurs (vanaf 10 jaar) en leerling motormachinisten (vanaf 12 jaar). Ken je iemand in je omgeving die dit erg leuk lijkt, dan zouden we hier graag kennis mee maken. Hij of zij kan zich eenvoudig aanmelden als belangstellende of contact opnemen met Natasja, per telefoon op 06-46141132 of via de mail via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..