23-2-2022 - Bij de bouw van de replica's van de SS793 en de NS3744 komen kleine maar opvallende details aan het licht. Bijvoorbeeld bij de plaatsing van de stoomfluit op het machinistenhuis. Oorspronkelijk was de stoomfluit van de NS 3700 op het dak van het machinistenhuis geplaatst. Bovenop de vuurkist in het machinistenhuis was daartoe een stoomaansluiting aangebracht. Daarop was de fluitafsluiter gemonteerd waarna de stoom via een verticale leiding door het dak naar de fluit geleid werd.

Stoomfluit op het dak van het machinistenhuis van loc SS742Stoomfluit op het dak van het machinistenhuis van loc SS742   Stoomfluit voor het machinistenhuis van loc NS3740Stoomfluit voor het machinistenhuis van loc NS3740

Op 9 september 1926 echter ontspoorde loc 3719 bij De Vink. Daarbij brak de stoomleiding van de fluit af in het machinistenhuis waardoor dit vol met stoom geblazen werd.  Het gevolg daarvan was dat het machinepersoneel bestaande uit een tractieopzichter en een leerling-machinist om het leven kwamen. Dit is de aanleiding geweest voor een constructiewijziging waarbij het leidingwerk werd aangepast en de fluit vóór het machinistenhuis geplaatst werd. Om die reden krijgt onze loc SS793 (uitvoering 1920) een dummy fluit op het dak en NS3744 (uitvoering 1932) ervoor.

De toon die een stoomfluit voortbrengt is overigens afhankelijk van de lengte ervan. Een fluit op schaal geeft een veel hogere toon dan het origineel. Dit is één van de punten waar we dus een concessie moeten doen bij de bouw van deze replica's. De fluiten op beide locomotieven worden als dummy (dus niet werkend) op de originele plaats gemonteerd. Een werkende fluit van groter formaat wordt op een andere plek ingebouwd waarbij getracht wordt om de dimensies van de echte fluit, en dus de toonhoogte, zoveel als mogelijk aan te houden. Meer van dergelijke informatie is te vinden op de pagina over de historische verantwoording van project '3700'.