27-06-2022 - We geven graag weer een update van de bouw en wat toelichting over de werking van stoommachine van de SS793 en NS3744. In onderstaande filmpje van het binnenliggende drijfwerk van de serie 700/3700 zie je links de drijfas. Je kan goed zien dat deze uitgevoerd is als krukas. Dit is nodig omdat de locomotieven door 4 cilinders worden aangedreven. De twee binnenliggende cilinders bevinden zich rechts, onder de stoomschuiven. Zij drijven via de drijfstangen de krukas aan. Tussen de beide krukken, die onder een hoek van 90 ten opzichte van elkaar staan, draaien twee excentrieken hun rondjes. Via de excentriekstangen bewegen deze de scharen die in het midden te zien zijn heen en weer. De scharen zitten vast aan de dikke as die bovenin te zien is; de zogenaamde omstel-as. Door deze te verzetten kan de machinist de rijrichting van de locomotief kiezen. Ook kan hij hiermee de zogenaamde vullingsgraad van de cilinders regelen. De beweging van de scharen wordt door de verlengde schuifstangen en de schuifstangen doorgeleid naar de stoomschuiven van de cilinders aan de rechterkant. De beweging van de schuiven van de binnenliggende machines wordt vervolgens via omkeerhefbomen doorgegeven naar de stoomschuiven van de buitenliggende cilinders. Daarover later meer...