Loc 1 is gebouwd tussen 1935 en 1942 als Royal Scott, op basis van een bouwpakket van de Engelse firma Basset en Lowke. De loc is naar verluid het eerste exemplaar dat volgens het ontwerp van de beroemde Henry Greenly gebouwd is. Greenly, is ondermeer de geestelijk vader van veel locomotieven van de Ravenglass and Eskdale Railway en de Romney, Hythe & Dymchurch Railway. Hij ronde het ontwerp van zijn Royal Scott af in 1935.

De heer Jan Emo van der Schaaf bouwde de machine aan boord van de schepen waarop hij machinist was. Hij voer heen en weer tussen Nederland en Indië. Toen in 1942 de oorlog uitbrak in Indonesië heeft hij de loc, die inmiddels klaar was, verborgen in een Armeniaanse kerk op Java, en pas na de oorlog weer opgehaald. Vanaf ca. 1950 reed de machine in de tuin van zijn vader, de oude heer van der Schaaf in Haren. Deze bouwde er een motorlocomotief bij (de eerste loc 2), twee rijtuigen (101 en 102) een gesloten goederenwagen (301) en een ketelwagen (303). 

In 1964 werd het geheel, inclusief sporen en wissels gekocht door de gemeente leek. Dit ten behoeve van het “spoorwegcentrum” dat op het landgoed Nienoord gerealiseerd werd. 

Vanaf 1968 is er aan de loc gewerkt door de heer R.E.N van Dort, vergezeld door de heer J. Kieboom en de heer Oversluizen. De heer Kieboom werkte bij Gasunie Groningen, en met hulp van Gasunie bouwden ze de loc om van kolenstook naar gas. Nadat de eerste pogingen stranden omdat de gebruikte gasbrander te weinig warmte kon overdragen aan de ketel, werd een stralingsbrander ontworpen die beter werkte. Toch bleef het lastig zodat de loc in 1974 teruggebouwd werd naar kolenstook. De voor gasstook benodigde brede schoorsteen en verhoogde ketel bleven, en door de jaren heeft de loc steeds meer kenmerken gekregen van een NS 3700. Desondanks is voor kenners nog altijd duidelijk de Royal Scott afkomst te herkennen.

Nummer/Naam Loc 1
Type stoomlocomotief
Aandrijving stoom kolen gestookt
Spoorbreedte 7¼ Inch
Schaal  1:8
Lengte over de buffers 2516 mm
Breedte 364 mm
Hoogte 665 mm
Massa 255Kg (loc) + 74Kg (tender) = 329Kg (excl. water en kolen)
Aantal assen 5 + 3 (tender)
Asindeling 2C (Twee voorloopassen, drie aangedreven assen achter.)
Machine 2 buitenliggende cilinders
Stoomverdeling: Walschaerts/ Heuzinger
Voedingstoestellen: 2x injecteur + 1x asvoedingspomp
Bouwjaar 1935-1942
In dienst 1964
Fabrikant/Bouwer dhr. J.E. Van der Schaaf/ Nienoord Spoorwegen
Eigendom Stichting Nienoord Spoorwegen Materieel
Remsystemen Parkeerrem: schroefspindel Tender
  Pneumatisch: remkraan voor treinrem