Loc 1622Loc 1622 

Dit is loc 1622. Deze loc is recent verworven door de Stichting Nienoord Spoorwegen Materieel en wordt gereviseerd om dienst te kunnen doen op onze spoorweg.

SSJ 1622  

Loc 1622 is gebouwd naar de SSJ 1622. Deze Mallet-locomotieven moesten de te zware reeds bestaande 1DD-Malletlocomotieven op de lichte berglijnen op Java vervangen en werden voornamelijk gebruikt voor het middelzware goederenverkeer. De typenaam Mallet is genoemd naar de uitvinder-constructeur ervan, de Zwitserse ingenieur Anatole Mallet. Deze relatief lichte serie Mallet-locomotieven werd ontworpen door het Technisch Bureau van het Departement van Koloniën in samenwerking met de SLM te Zwitserland voor de lichtgebouwde lijnen van de Staatsspoorwegen op Java en gebouwd door Werkspoor, Amsterdam. De asdruk werd ten hoogste 11 ton. De voorwagen bevatte de twee lagedrukcilinders en het vaste achterste deel de beide hogedrukcilinders. De 4-assige tender is uitgevoerd in scheepsvorm. De SSJ 1622 werd gebouwd en in dienst gesteld in 1928.

Tijdens de 2e wereldoorlog werd toenmalig Nederlands Indië door Japan bezet. De locomotiefnummers werden in 1942 aan het Japanse systeem aangepast, waarbij het nummer van de 1622 werd gewijzigd in CC 5022. Na de 2e wereldoorlog moest Nederland de voormalige kolonieën verlaten. De verschillende particuliere maatschappijen werden genationaliseerd.

In 1981 werd loc CC 5022 door de Indonesische Staatsspoorwegen als blijk van vriendschap aan het Nederlands Spoorwegmuseum geschonken, waarbij ze de naam 'Sri Gunung' ('Bergkoningin') kreeg. De locomotief heet nu weer SSJ 1622.
De imposante locomotief staat sinds 2005 in 'Wereld 3' en is daar jammer genoeg slechts gedeeltelijk zichtbaar.
Bron: de Nederlandse Museummaterieel Database.

 

Nummer/Naam Loc 1622
Type stoomlocomotief
Aandrijving stoom, kolen gestookt
Spoorbreedte 7¼ Inch 
Schaal 1:6
Lengte over de buffers  
Breedte  
Hoogte  
Massa  
Aantal assen 7
Asindeling 1C-C
Machine 4 cilinder compound
Stoomverdeling: Walschaerts/ Heuzinger
Voedingstoestellen: 2x injecteer
Bouwjaar  
In dienst na lopende revisie
Fabrikant/Bouwer Alan Beard, UK
Eigendom Stichting Nienoord Spoorwegen Materieel
Remsystemen Parkeerrem: 
  Pneumatisch: