23-07-2021 - Nu een steeds groter traject op Nienoord ook met 10¼- Inch berijdbaar is, wordt het dus ook mogelijk om straks met grotere stoomlocomotieven te gaan rijden. Op dit moment beschikken we daar nog niet over. Wel zijn er 2 particuliere loc’s in aanbouw: een Pruisische P8 en een model van een NS4000. Om in de toekomst de reguliere diensten te kunnen rijden wil Nienoord Spoorwegen ook zelf over dergelijke machines kunnen beschikken.

Nienoord Spoorwegen streeft ernaar haar bezoekers een representatief beeld te laten zien van het (Nederlandse) hoofdspoorwegbedrijf uit de vorige eeuw. Een van de meest beeldbepalende locomotiefseries die Nederland gekend heeft is de serie NS3700. Deze locomotieven, waarvan de eerste in 1910 door de staatsspoorwegen (voorloper van de NS) in dienst werd gesteld en de laatste pas 48 jaar later uit dienst ging passen bij uitstek in het toekomstbeeld van Nienoord Spoorwegen.

Om die reden is er opdracht gegeven aan de Zwitserse firma Balson ag om 2 modellen van dit locomotieftype te bouwen in de schaal 1:5,5. Eén exemplaar zal geleverd worden in de appelgroene uitvoering zoals het origineel in 1920 bij de staatspoorwegen in dienst is gekomen. Deze loc krijgt het nummer SS 793. De andere machine komt in een (Standgroene) 1932 uitvoering op de baan als NS 3744. Uitgangspunt is dat het goed gelijkende en gedetailleerde schaalmodellen (replica's) moeten worden. Tegelijkertijd worden ze zeer robuust en toekomst vast gebouwd. Zo krijgen alle lagers vetsmering. Met een lengte over de buffers van 3360mm en een massa van ruim 700Kg worden het forse locomotieven.

Modellen van de NS 3744 (Standgroen) en de SS 793 (Appelgroen)Modellen van de NS 3744 (Standgroen) en de SS 793 (Appelgroen)

Als alles gaat zoals gepland zullen de nieuwe locomotieven eind 2023 geleverd worden.