Station Nienoord
Toen de spoorbaan in 1964 werd aangelegd wilde men er ook een stationnetje bij plaatsen waar de reizigers konden opstappen. Daarnaast moesten natuurlijk de net verworven locomotief en wagons worden gestald. Er werd een eenvoudig gebouwtje geplaatst waarmee in beide behoeften kon worden voorzien.
Al na enkele jaren bleek dit gebouwtje echter veel te klein, en werd er een ontwerp gemaakt voor een nieuw station, met een nieuwe perronkap. Dit stationsgebouw, dat in 1972 in gebruik werd genomen vormt heden te dage nog steeds het voornaamste onderkomen van Nienoord spoorwegen.
Hoe tijden veranderen: iedere avond werd de papegaai (links onder op de foto) met standaard en al binnengezet in het stationsgebouw, en de volgende ochtend ging het geheel weer naar buiten.
Er was dringend behoefte aan uitbreiding van de werkplaats. Daarnaast was er ook een groot tekort aan stallingsruimte voor de stoomlocomotieven. In 1978 werd begonnen met een uitbreiding van de werkplaats aan de achterzijde van het gebouw, het zogenaamde stoomdepot. Vanaf seizoen 1979 was de uitbreiding een feit. In het stoomdepot was ook een klein kantoortje ondergebracht waar de werkplaatsadministratie kon worden gevoerd, en dat was voorzien van een eigen telefoontoestel.
In 1987 werd de perronoverkapping vervangen door een heuse sporenkap. De ijzeren constructie van het Rotterdamse station Beurs (later station Rotterdam Blaak genoemd) vormde de inspiratie voor deze kap, die in eigen beheer werd gebouwd.
Zo'n 30 jaar bleef het station ongewijzigd. In 2016 werd begonnen met de uitbreiding van het station. Aan de bestaande 2 sporen werden er nog 2 toegevoegd, en er kwam een tweede kap bij, die vrijwel identiek is aan de bestaande.
https://nienoordspoorwegen.nl/infrastructuur/53-station-nienoord#sigProId135c1add9d