Ringloods
Momenteel worden de locomotieven voornamelijk gestald in het oude stationsgebouw, een niet geïsoleerd houten gebouwtje uit 1972 dat in een erg slechte toestand verkeert. Er te weinig ruimte, het energieverbruik is hoog en de locomotieven die binnen staan zijn voor de bezoekers onzichtbaar.
-
Schets van de nieuwe ringloods Schets van de nieuwe ringloods
-
Voorbeeld van een ringloods Voorbeeld van een ringloods
-
Interieur van een ringloods Interieur van een ringloods
View the embedded image gallery online at:
https://nienoordspoorwegen.nl/infrastructuur/210-ringloods#sigProId5c38c4e138
We zijn daarom bezig om een nieuw gebouw te maken dat de uitstraling heeft van een echt locomotievendepot van vroeger, maar dan in het klein. Het gaat om een Ringloods; een halfronde loods met ervoor een zelfde draaischijf als die op station Nienoord-Zuid. Vanaf de draaischijf kunnen de stoomlocomotieven straks elk op een eigen spoor binnen worden gezet. De vloer in het gebouw wordt verlaagd aangebracht waardoor een soort werkput ontstaat die het mogelijk maakt om de benodigde werkzaamheden aan de locomotieven uit te voeren. Het geheel wordt zo ingericht dat bezoekers dagelijks naar binnen kunnen en de stoomlocomotieven, ook als ze niet rijden van dichtbij kunnen bewonderen. Het gebouw zal van binnen en van buiten de sfeer uitademen van weleer. Dergelijke loodsen trof men vroeger op veel spoorwegterreinen aan. https://nienoordspoorwegen.nl/infrastructuur/210-ringloods#sigProId5c38c4e138
Van buiten wordt het gebouw zoveel mogelijk in de schaal 1:5,5 gebouwd waardoor het qua verhoudingen past bij in het gehele miniatuur spoorwegbedrijf. De verlaagde vloer maakt dat er desondanks een comfortabele stahoogte ontstaat. Er is voorzien in een toegang die ook geschikt is voor mindervaliden.