Momenteel worden de locomotieven voornamelijk gestald in het oude stationsgebouw, een niet geïsoleerd houten gebouwtje uit 1972 dat in een erg slechte toestand verkeert. Er te weinig ruimte, het energieverbruik is hoog en de locomotieven die binnen staan zijn voor de bezoekers onzichtbaar. Daar willen we graag verandering in brengen.

Nieuwbouw

We zijn daarom bezig om een nieuw gebouw te maken dat de uitstraling heeft van een echt locomotievendepot van vroeger, maar dan in het klein. Het gaat om een Ringloods; een halfronde loods met ervoor een zelfde draaischijf als die op station Nienoord-Zuid. Vanaf de draaischijf kunnen de stoomlocomotieven straks elk op een eigen spoor binnen worden gezet. Dergelijke loodsen trof men vroeger op veel spoorwegterreinen aan.

Het gebouw, dat geïnspireerd is op de vroegere ringloods uit 1877, die stond in Rotterdam Feijenoord zal van binnen en van buiten de sfeer van weleer uitademen. Zoveel als mogelijk komen details van de oorspronkelijke loods ook hier terug. Voorbeelden daarvan zijn de industriële dakspanten, de halfronde ramen met hun karakteristieke vakverdeling en fraaie metselwerk van de binnen- en buitenmuren.

Van buiten gezien wordt het gebouw zoveel mogelijk in de schaal 1:5,5 gebouwd waardoor het qua verhoudingen past in ons miniatuur spoorwegbedrijf.  De vloer in het gebouw wordt verlaagd aangebracht waardoor een grote werkput ontstaat die het mogelijk maakt om de werkzaamheden aan de locomotieven op een comfortabele hoogte uit te voeren. Het geheel wordt zo ingericht dat bezoekers straks dagelijks naar binnen kunnen en de stoomlocomotieven, ook als ze niet rijden, van dichtbij kunnen aanschouwen.

Doordat het gebouw deels in de grond verzonken wordt maar ook doormiddel van tal van innovatieve oplossingen zal het gebouw aan relatief hoge standaarden van duurzaam bouwen voldoen. Zo is voorzien in een excellente isolatie en lage temperatuursverwarming. 

Acueel

Op dit moment wordt er ondermeer gewerkt aan:

  • Tegelwerk op de vloer.
  • maken van 28 deurtjes waardoor straks de locomotieven naar binnen kunnen rijden.
  • voorbereiden van de dakbedekking.

We wachten momenteel op een nieuwe levering baksteentjes. Als die er zijn kunnen we verder met het metselen van de achtergevel en de beide kopgevels.

Enkele foto's van de bouw: 

Een globale indruk van wat we voor ogen hebben: