Origineel:

Omdat de passagierstreinen begin 20e eeuw steeds zwaarder werden en met steeds hogere snelheid moesten worden vervoerd was er behoefte aan steeds sterkere en snellere locomotieven. Nadat de Noord Brabands Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS) in 1908 als eerste maatschappij in Nederland 2C sneltreinlocomotieven in dienst had gesteld (nrs. 30 t/m 35), volgden in 1910 de  Nederlandse Centraal Spoorweg Maatschappij  (NCS 71-78) en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS)  met haar locomotiefserie SS700

Ook de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM) overwoog de aanschaf van een 2C sneltreinmachine. Uiteindelijk besloot men echter tot de bouw van een serie 2B locomotieven met een voor die tijd hoge aslast van 17 ton en voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk grote drijfwielen met een diameter van 2100mm. Deze machines verschenen in 1914 op de baan. Bij de HSM als serie 500, en later bij de NS als serie NS2100. In totaal zijn er 35 exemplaren gebouwd, de eerste bij de fabriek Schwarzkopff Berlin, later ook een groot deel door Werkspoor in Amsterdam. De verwachting was dat de exploitatiekosten van  deze locomotieven uiteindelijk lager zouden uitvallen dan in dan die van de complexere SS-machines .

Door het rammelende geluid van het drijfwerk hadden de locomotieven van de serie NS2100 bij het personeel de bijnaam "Blikken Tinus"

Model:

Het is de bedoeling dat het schaalmodel van de machine (NS 2104) eind 2020 weer dienstvaardig op de baan verschijnt op Nienoord.

 

Nummer/Naam NS 2104
Type stoomlocomotief
Aandrijving stoom kolen gestookt
Spoorbreedte 5 Inch
Schaal  1:11
Lengte over de buffers  
Breedte  
Hoogte  
Massa  Loc + Tender 98Kg (excl. water en kolen)
Aantal assen  4
Asindeling  2B
Machine  2 buitenliggende cilinders
Stoomverdeling:  Walschaerts/ Heuzinger
Voedingstoestellen:  1x injecteur, 1x stoomvoedingspomp, 1x handpomp
Bouwjaar  
In dienst  
Fabrikant/Bouwer

 P. van Vucht 

Eigendom  M. van der Wijk
Remsystemen  parkeerrem: schroefspindel op de tender