Loc 7727Loc 7727Loc 7727 is nog in aanbouw.  Klik hier voor meer informatie over dit project.

Deze drieassige tenderlocomotief wordt gebouwd naar model van de serie 7700. Dit type locomotief is van oorsprong ontwikkeld door een voorganger van de Nederlandse Spoorwegen, de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM). Van origine had loc 7727 nummer HSM 1031. Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de Staats Spoorwegen in 1921 kreeg de loc in de NS-serie haar nummer 7727.

 

Nummer/Naam Loc NS 7727 (in aanbouw)
Type stoomlocomotief
Aandrijving stoom, kolen gestookt
Spoorbreedte 7¼ Inch 
Schaal 1:7,8
Lengte over de buffers 1.065mm 
Breedte 350mm
Hoogte 510mm
Massa ca.170Kg
Aantal assen 3
Asindeling C (drie aangedreven assen)
Machine 2 buitenliggende cilinders 
Stoomverdeling: Allan 
Voedingstoestellen:  
Bouwjaar 2020-onbekend
In dienst nog onbekend
Fabrikant/Bouwer dhr. A. Bultje
Eigendom dhr. A. Bultje
Remsystemen stoomrem
  parkeerrem mechanisch.
   

Het ontstaan van de 7700 serie

Rond 1904 werd de snelheid op lokaal spoorlijnen verhoogd naar 50 km/u. In die tijd nam de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij 4 drie assige locomotieven over van de Haarlem-Zandvoort Spoorweg Maatschappij. Die kregen de nummers 1001-1004. Omdat ze goed voldeden bestelde de HSM in 1905 een wat verzwaarde en verbeterde uitvoering van deze machines en plaatste de daaropvolgende jaren nog enkele vervolgorders waardoor de serie uiteindelijk uit 44 exemplaren bestond;

Toen als onderdeel van de grote spoorwegfusie in 1921 de HSM en de Staatspoorwegen opgingen in de NV Nederlandsche Spoorwegen werden de materieelparken samengevoegd en werd de HSM serie 1000 omgenummerd naar de NS serie 7700.

1905 Werkspoor Amsterdam 8st. 1005-1012. (NS 7701 - 7708)
1908 Werkspoor Amsterdam 6st. 1013-1018 (NS 7709 - 7714)
1909 Werkspoor Amsterdam 4st 1019-1022 (NS 7715 - 7718)
1912 Henschel & Sohn in Kassel 12st. 1023-1034 (NS 7719 - 7730)
1913 Werkspoor Amsterdam 9st. 1035-1043 (NS 7731 - 7739)
1914 Schwartzkopff Berlin 5st. 1044-1048 (NS 7740 - 7744)

Oorspronkelijk reden veel van deze locomotieven op de Haarlemmermeer spoorlijnen en kregen ze de bijnaam 'Haarlemmermeertjes'. Een andere bijnaam in de volksmond voor de lokaalspoor treinen en trams was “Bello” omdat ze in de bebouwde kom (vergelijk met bijvoorbeeld de Tolberterstraat in Leek) hun stoombel veelvuldig luidden.

De serie 7700 zal niet in Leek gereden hebben. Wel werden de locomotieven ingezet op de GOLS lijnen (de Gelders Overijsselse Lokaal Spoorweg), opgericht door de Twentse textielbaronnen. De Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen/Boekelo rijdt nog over een deel van dit traject. Ook werd deze serie ingezet op de trajecten Zwolle - Apeldoorn en Apeldoorn - Dieren.

Na de komst van nieuwe locomotieven in 1928 verdwijnen de Haarlemmermeertjes meer en meer naar de rangeerdienst of gaan ze in opslag. De loc’s 7737-7744 werden tussen 1931 en 1933 voorzien van tramkoppeling en buffer en ingezet op de lijn tussen Alkmaar en Bergen aan Zee. Loc 7732 werd in 1941 verkocht aan de Koninklijke Hoogovens.

Met het uitbreken van de 2e wereldoorlog was dieselolie schaars en werden de stoomloc's opnieuw ingezet. Tussen 1945 en 1955 worden ze uit dienst genomen, de NS 7742 rijd als laatste de tram naar Bergen aan Zee.

Er is van deze serie één loc bewaard gebleven en dat is nu ook één van de meest bekende locs in Nederland, de NS 7742 ofwel "Bello". De loc heeft die naam echter nooit officieel gehad maar word in de volksmond nog steeds zo genoemd.

In 1960 kwam zij als monument op een pleintje in Bergen te staan als herinnering aan de voormalige tramlijn. In 1978 werd ze voor één gulden verkocht aan de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Die heeft haar gerestaureerd en weer bedrijfsvaardig gemaakt waarbij ook de ketel vernieuwd is. Vandaag de dag rijdt zij regelmatig tussen Hoorn en Medemblik.