In april 1964 werd het een jaar eerder opgerichte “spoorwegcentrum” op het landgoed Nienoord uitgebreid met een nieuwe attractie; een miniatuurtrein waarmee personen vervoerd konden worden. De gemeente Leek had van een particulier uit Haren een door hemzelf gebouwde stoomlocomotief gekocht in de schaal 1:8. Ook zaten er een paar wagonnetjes bij, een motorlocomotief en wat rails. Er werd op Nienoord een spoorbaan aangelegd van ca. 400 meter en de LTS uit leek bouwde er nog een locomotief en wat wagons bij.

Het materieelpark van Nienoord Spoorwegen kort na de openingHet materieelpark van Nienoord Spoorwegen kort na de opening

Dit zou het begin worden van wat we nu kennen als Nienoord Spoorwegen. Nienoord Spoorwegen is niet alleen de eerste baan van dit type op het continent, lang was het ook de enige plek in Europa, waar met dit soort miniatuurtreinen op dagelijkse basis personen vervoerd werden. Pas jaren later ontstonden er meer banen in Nederland, en sinds 1989 is er in zuid Zwitserland een tweede baan waar dagelijks gereden wordt.

De eerste jaren lukte het niet om tot een betrouwbare dienstuitvoering te komen. Er waren veel problemen met het materieel en het ontbrak op vele fronten aan voldoende kennis. Vanaf 1967 kwam daar verandering in nadat eerst de techniek en later ook de exploitatie in handen van een organisatie van hobbyisten/ vrijwilligers kwam. Deze organisatie “Nienoord Spoorwegen” genaamd, bestiert nog altijd het unieke Spoorwegbedrijfje.